Konglomerat eller netværk

I dette årtusinde har vi set mange opkøb og fusioner indenfor byggeriets rådgiverbranche. De store virksomheder er blevet kæmpestore og multinationale, og flere store arkitektfirmaer er blevet til afdelinger i disse primært ingeniørbaserede koncerner.


Der er et stigende behov for specialkompetencer, og de store firmaer vokser blandt andet for at skabe stærke faglige miljøer for specialisterne.


Jeg er ikke i tvivl om, der er brug for både store, mellemstore og mindre rådgiverfirmaer, alt efter opgavens type. De store er sikkert ikke enige i karakteristikken, men min oplevelse er, at de ikke altid er så agile og lydhøre som de mindre, men til de helt store opgaver har de alle nødvendige kompetencer. De mindre firmaer kan være fleksible og hurtige men blive udfordrede på ressourcer og specialkompetencer. Og så er der sådan nogle som os midt i mellem, der kan løse rigtigt mange opgaver, men til tider være udfordrede i hver ende af skalaen set i forhold til de større eller de mindre.


Vi vil gerne selv have kompetencerne til at kunne løse 95% af opgaverne i vores projekter. Det kræver, at vi har mange fagområder i huset, og nogle af de faglige miljøer bliver små, med måske to eller tre medarbejdere. For at kunne udvikle og vedligeholde fagene kræves erfaringsmæssigt lidt større faggrupper á måske fem personer eller flere. Hvordan løser vi det, så vi kan blive og forblive fornuftige alternativer til de store firmaer på de mellemstore opgaver, som passer godt til os?


Løsningen kunne være at danne faglige netværk på tværs af flere mellemstore firmaer. Generel faglig viden er ikke forretningshemmeligheder, og det meste af vores arbejde bliver alligevel sendt rundt, og en del af det bliver lagt på kommunernes byggesagsportaler, så vi mister intet ved at dele vores viden - tværtimod er det måden, man får to og to til at give fem og skaber en win-win-situation.


Vi har allerede etableret nogle løsere fag-netværk, men de kunne sagtens blive tættere og stærkere, så man i princippet har faggrupper på tværs af to, tre eller fire firmaer. De dage, hvor man troede, at man havde fundet de vises sten, må være forbi her i informationens tidsalder. Lad os udvikle best practice sammen, samtidig med at vores medarbejdere får inspirerende faglige miljøer, de kan udfolde sig i. Mange af dem sætter pris på at være en større del af en lidt mindre maskine, hvor der er korte veje på langs og tværs af organisationen.


Er det en af metoderne til at få det bedste af begge verdener?



66 views0 comments

Recent Posts

See All