Færre claims, flere benefits



Byggeprojekter bliver bare bedst, når de væsentlige interessenter har samme mål. Blandt andet derfor er jeg stor tilhænger af totalentreprise, hvor rådgivere og udførende skal nå målet ved fælles indsats. I de hedeste projekter er bygherren også involveret og har afstemt forventningerne med hele holdet.


I de bedste projekter giver vi lidt og tager lidt - taber lidt på gyngerne og vinder lidt på karrusellerne, som jeg også tidligere har skrevet. Engang i mellem sender en totalentreprenør hen mod slutningen af byggeriet en liste. På listen står der en masse forskellige forhold, som ifølge totalentreprenøren har gjort projektet dyrere end kalkulationen. Det varierer fra noget, som er glemt af enten rådgivere, totalentreprenør eller underentreprenør over forhold, som ikke var muligt at undersøge til bunds i tilbudsfasen til små fejl eller mangler fra vores side.


Hvad gør vi så, når vi får sådan en liste? Normalt begynder vi at kommentere og forsvare os mod de enkelte punkter, for det kan jo blive til juridiske og økonomiske krav, som vi ikke ønsker at lade stå uimodsagt. Typisk laver vi også vores egen liste, hvor vi noterer alle de timer, vi har “spildt” på at optimere, ændre, justere og gøre projektet bedre for totalentreprenøren. Så er claims-spillet i gang.


Men det er sgu lidt trættende i længden. Som regel ender det tæt på uafgjort, og vi var jo alle i projektet for at levere det bedste byggeri samlet set. Jeg har også hørt totalentreprenører sige, at de laver listen, for at vi kan blive klogere sammen.


Hvis det er formålet, har jeg et andet forslag. Lad os lave en benefits-liste. Her kan vi notere alt det, der er gået bedre, end det plejer, eller bedre end forventet. Alt det, der blev nemmere at bygge, billigere, smartere, hurtigere osv. Alt det vi positivt har lært sammen. Stort som småt. Stemningen var bedre end forventet, I svarede mere kvalificeret end forventet, I sparede os for en masse penge ved optimere fundamenterne, I reddede os fra en kæmpe ekstraregning ved at bruge to dage på at finde en ny løsning og så videre i den dur. Det kunne virkelig være lærerigt og befordrende for samarbejdet. Måske kunne vi også kigge på claims-listen bagefter, når vi havde fået overskud på de forskellige konti efter at have gennemgået benefits-listen.

Jeg har aldrig hørt om eller set en benefits-liste, men det ville glæde mig, hvis vi en dag modtog sådan én. Jeg tror, vi selv starter for at se, om det smitter.

150 views1 comment

Recent Posts

See All